tirsdag 15. oktober 2013

Koffertlapper, og hvordan sy i plast.

Hver gang jeg er ute å reiser, tenker jeg at det er forferdelig mange like kofferter på flyplassenes bagsjebånd. Og stadig glemmer jeg å gjøre noe med det.
Men ikke denne gangen!
Siden det var en rest igjen etter at jeg hadde laget reisedokumentmappene, var det greit å bruke den.
På baksiden er den foret med en annen rest, og den har fått en lomme i plast. Her kan en ha en lapp med navn og adresse, eller et annet kjennetegn.
Gjennom maljen har jeg festet en hårstrikk. Da er den enkel å feste på kofferthåndtaket også.
Da jeg først hadde laget en til meg selv, måtte jo Arne også få en; og siden tok det hele litt av.....
Hadde jo så mange fine rester å velge mellom!
Det er veldig greit å sy i plast, bare en tar noen forholdsregler.
Jeg bruker teflonfot og stinglengde 3. Under legger jeg ganske enkelt matpapir.
Matpapiret er veldig greit å rive av etter at sømmen er sydd.
Jeg syr ned lukkekanten fra forsiden. Da fant jeg ut at det var lurt å legge en vattbit inntil sømmen på undersiden, slik at plasten ikke suger seg fast i symaskinbordet.
Bare pass på at du ikke syr vatten fast også!!!
Disse klypene er veldig greie når en skal feste noe på plast.

Jeg brettet hovedstoffet over til baksiden og sydde ned, istedenfor egen lukkekant.
Koffertlappene er ferdig 2 1/2 x 4 1/2".
Arne driver gård med sauer i alle ferier, så hans valg av koffertlapp var vel ikke så overaskende!
Og høstferien gikk til Tyrkia, med både ny reisedokumentmappe og nye koffertlapper!

Cecilie

11 kommentarer:

SyLise sa...

Takk for gode tips, de er flotte. Greit og bruke rester også.:-)

Anita sa...

Kjempefine koffertlapper, og god tutorial!

Dollandesign sa...

Tack för att Du visar oss hur Du gör när Du syr i plast.
Det var fina små koffertlappar som Du sytt i alla möjliga tyger!

Dollandesign

ReidunA sa...

Så smarte koffertlapper , flott tips på hvordan sy de og :)
Ha en god dag !

ahli sa...

Kjempefine kofferlapper, de er kjekke å ha. Jeg har en grønn en, og da ser jeg kofferten min på lang vei.

Astrid

RandiT sa...

Kjempefine koffertlapper ! Disse skal jammen meg jeg prøve meg på også Takk for at du deler:)

Birthe Marie sa...

Så mange flotte koffertlapper du har sydd, og så kjekt med alle de gode tipsa du deler. Tusen takk! :-)

Liv Aagot's Quilt Blog sa...

Så flotte koffertlapper! Takk for gode tips! Skal si du tok av, ja ... :)

Grete sa...

Skal si søm av koffertlapper tok helt av! Flott, fargerike og forskjellige ble de!

Siv sa...

Takk for tips! :o)

Elisabeth sa...

Så fine koffertlapper. Jeg har ikke sydd meg slik, men jeg har en lilla tråd på kofferthanken (hihi)