tirsdag 6. april 2021

Togsøm ble vårduk.


 Jeg bor på Nordmøre, og koser meg med å ta toget når jeg er på årsmøte i Norges Quilteforbund. Det er som regel greiest for meg å reise om Oslo, og togturen hjem fylles med lesing og håndsøm.

På årsmøtene er der alltid mange spennende quiltebutikker, og 2017 var ikke noe unntak. Da kjøpte jeg bl.a. en liten stoffpakke med 10 FQ og papirmaler til blomsten Tenderness hos Siw på Quiltegaarden i Trondheim.


Det ble sydd noen blomster på togturen hjem og i tiden etterpå. Men siden jeg ikke helt visste hvor prosjektet skulle ende, ble det til at jeg sydde opp blomster av alt stoffet jeg hadde. Det ble 29 stykker i alt, og da la jeg bare til litt stoff til de små bladene. Siden fant jeg ut at man kunne få bakgrunnsmaler også, og de ble bestilt fra Siw. Jeg hadde et stort stykke ensfarget vårgrønt stoff som passet veldig godt som bakgrunn, så da var det bare å begynne å sette det sammen.


Jeg sydde sammen uten så mye mål og mening, men tenkte at det måtte bli en rund duk. Men det var fortsatt mange blomster igjen. Så ble arbeidet liggende. Etter hvert ble det flytting og nytt spisebord. Da fant jeg ut at det kanskje bare var å smelle til og lage en stor duk. Da fikk jeg brukt alle blomstene og det var jo bra. Men var det nok bakgrunnsstoff? 


For å få en nogenlunde rett kant, måtte jeg tilslutt sette inn noen små grønne biter med blomstermalene. Da hadde jeg så mye stoff igjen!


Jeg måtte lage mine egne buer på endene for å bevare blomstene hele. Da er det viktig at det blir likt. Da bretter jeg duken sammen, først på langs og så på tvers, mens jeg nåler sammen i blomsterspissene.



Duken ble til slutt på 92 x 140 cm. Den ble maskinquiltet siden jeg ikke orket noe annet.

Litt blass ble den på dette bordet, men fargene er sterkere i virkeligheten.


Den kan jo godt brukes på et rundt bord også!


Cecilie



2 kommentarer:

RandiT sa...

Flott vårlig duk, som er håndsydd er vel et godt stykke "mannsarbeid" som vi sier når noe er bra.

Unknown sa...

Thanks for blogging to this good one

ហ្វានតាន Online