onsdag 30. oktober 2013

"Armpung" og en anderledes måte å sy i for.

Da jeg fikk bestillingen på nettbrett-trekket i forrige innlegg, var det jo en forutsetning med uglestoff. Altså måtte jeg ut på stoffmarkedet, for det fantes ikke i mine gjemmer. Bestilte noe fine stoffer uten helt å tenke over hva det var, og så endte jeg opp med et i velur. Det kunne jo ikke brukes til mappen, men sikkert til noe annet.
Ideen dukket ganske snart opp:
Dette er en liten glidelåspung til å ha rundt armleddet når en er ute på trimtur og ikke har noen lommer i klærne. Her kan en ha feks. husnøkkel og evt litt penger.
Her er vesken og foret sydd først, og sidesømmene til slutt. Denne fremgangsmåten fant jeg hos Straight Stitch Society .
Sy ytterstoffet rette mot rette mot glidelåsen. Det er lettest å ha glidelåsen mot deg.
Sy så forstoffets rette mot vrangen av glidelåsen. Nå er det best å sy på hovedstoffsiden. Sy i samme søm, evt rett den opp. Slik blir det seende ut inni pungen.
Når begge stoffene er sydd til glidelåen, ser det ut som en kikkert, med glidelåsen i midten.
 Nå vrenges ytterstoffet over alt sammen, og plutselig har du en fin foret pung.
Nå må sidesømmene sikres, feks med en lukkekant. 
 Jeg valgte bare å bruke tett sikksakk for at det ikke skulle bli så tykt.
Pungene er lukket med borrelås.
Det ble litt forskjellig både bredde og lengde. Foret forteller størrelsen.
De lengste kan brukes rundt ankelen også.
 Siden jeg skal være med på noen julemesser iår, måtte jeg lage en utstillings"dukke".
Papprør og aluminiumsfolie kan brukes til så mangt!


Cecilie

3 kommentarer:

eva sa...

Det var en toppenbra förvaring! Gissar att det var lite pilligt att få ihop de små delarna - men fyndigt och fint blev det!
Kramisar

Dollandesign sa...

Tack för att Du delar med Dig av hur Du sytt denna "armledsförvaring". Det var en fiffig sak att sy och använda!

Dollandesign

Miranne sa...

Smart!
Det fulgte med ein slik med den sist innkjøpte treningstights'en, og det tok litt tid før eg skjønte kva det var :o)