søndag 5. juni 2011

Nyperoser - de kommer vel i år også!

Hva skal en gi til sine søsken til jul og runde dager, når alle har det meste og fullt opp over alt ????????
Jeg kom på at jeg ville gi dem et lite bilde som passet med årstiden, og med den teknikken som passet meg akkurat da!
I fjor hadde jeg lært å sy silkeblomster, og ideen til motiv fant jeg hos Bente Malm.
 Her er et nærbilde av nyperosene.
 Når jeg syr flere bilder med samme motiv slik som her, blir det litt samlebånd.
Jeg bruker et rektangel av hvert stoff i dobbelt høyde av det som trenges, og halvparten så lang som antall bilder jeg skal sy. Stryk vlisofix på baksiden og klipp en bølgelinje omtrent midt på. Plasser den ene biten rett vei på et bilde, og den andre opp ned på neste bilde. Det førte til at gress-stråene kom på hodet på halvparten av bildene, men det ser ingen før jeg forteller det!
Denne metoden kan brukes på nesten alle naturstoff, bare ikke trær!
Måkene er klippet ut av et annet stoff, og steinrøysen det samme.
Alt er sydd ned med stoppefoten.
Alle bildene er ca. 20 x 25 cm.
Etter noen år ble mine barns svigerforeldre lagt til gavelisten.
Opphenget følger med første bilde, og kan så flyttes fra bilde til bilde.
Noen har t.o.m. bestilt sms-varsling når det er tid for utskiftning!!!

Dette bildet er nr. 8 i serien, og jeg skal legge ut alle etter hvert.
Dere finner dem under etiketten Årstids-serie.

Cecilie

3 kommentarer:

lappetussa-Ingunn sa...

Flotte var de! Og takk for tipset. Må si jeg er svak for natur bilder. Og kunne godt tenkt meg ett kurs i søm av det. Ha en fin dag!

RyumQuilt sa...

Kjempefine bilder. Og morsom gave å få.

ahli sa...

Kjempefine bilder. Jeg har også noen som jeg skifter ut etter årstiden. Kjekt det.

Astrid