fredag 30. september 2011

Kjøkkengardiner.

Jeg bor forholdsvis usentralt, men en liten bygdevei går rett forbi huset vårt.
Vaskerom, kjøkken og sykrok ligger på rekke, og vender mot denne veien. Derfor liker jeg å ha like gardiner selv om det er forskjellige rom.
Det er også kjekt å kunne trekke for på kveldstid når det er mørkt ute.
Her er den siden som vender ut, men det er jo håpløst å få tatt bilde fra utsiden.
Jeg har brukt en stoffpakke fra Desiree's lappeteknikk, og da var det bare å utnytte hver minste stoffbit. Selve gardinet er i et stødig bomullsstoff i lys beige, noe med små blomster og noe med sommerfugler. Fordelingen av det er helt tilfeldig.
Jeg delte den bredden jeg ville gardinene skulle dekke på 5, nede på 4. Høyden på de øverste er henholdsvis 50, 42,5 og 35 cm. De nederste er like og er alle 28 x 58 cm (ferdig).
På forsiden ble det applikert syltetøyglass med forskjellig "innhold". Glasset er et rektangel ( ca.7x15, 9x11, 8x14) hvor hjørnene er kuttet av. Alle har fått svart lokk på 1 cm.
De store fruktbitene ble grovskåret til en høyde på 28 cm. Der limte jeg på en remse vlisofix, og klippet ut etter fruktfasongen. Så ble fruktstoffet vrangsydd med gardinstoffet langs sider og nederkant, og så vrengt. Etterpå ble overkanten strøket fast til gardinet (her er det jo vlisofix), og sydd ned med knapphullssting på maskinen. Alle bitene ble skrådd inn til en 22cm bred løpegangen oppe. Da ble ikke inntrykket så kompakt. Til slutt ble det sydd en stikning rundt der det er 2 stoff, og laget en smal fall på resten.
Nærbilde av applikeringen. Syltetøyglass -
og frukt.
Siden sykroken er i et hjørne, blir det 2 vinduer der. Som dere kanskje ser er veggene her grønne, mens de på kjøkkenet og vaskerommet er blå. Så da bør gardinene passe til alt. Fargerikt blir det jo uansett, noe jeg liker veldig godt!!
Siden det bare er løse deler, kan jeg bytte rundt etter som jeg føler for.

Cecilie

3 kommentarer:

Unknown sa...

Flotte gardiner du har sydd. Mange deler er jo lurt. Har gått å tenkt litt på om jeg skal sy slike krukker på kjøkken gardiner. Ha en flott helg.

Grete sa...

Kjempekoselige gardiner!! Morsomt at de er i forskjellige deler!
God helg!

Margrethe Jåstad sa...

Hei
Kjempefine og smarte gardiner,ingen eller få som har maken!Du har fine innspirasjons sider som eg er ofte innom!
Beste hilsen Quiltegleder Margrethe Jåstad